dimarts, 13 de novembre de 2007

ELS ÉSSERS VIUS

DIVERSITAT
Avui a classe s'ha parlat de molts temes tots ells relacionats amb el tema de la diversitat.
Us enganxo uns quants documents sobre el que hem estat parlant perquè us ajudi a completar els vostres apunts del tema.

I per començar, un aparcament de bicicletes a Suècia.


Què et sembla que al nord d'Europa es faciliti tant anar amb bicicleta i aquí sigui tan complicat el tema dels carrils bici, aparcaments, etc?
Escriu el teu comentari al blog.

ELS POLÍTICS NO ES POSEN D'ACORD : EL MEDI AMBIENT SEGUIRÀ DESPROTEGIT DAVANT LA CONTAMINACIÓ.
Un dels factors que influeixen a l'hora de preservar la diversitat dels ecosistemes, com és la contaminació sembla ser que no interessa massa als polítics que no aconsegueixen posar-se d'acord per tal de disminuir els efectes contaminants.

PERÒ LA NAVEGACIÓ MERCANTIL SÍ QUE APOSTA PER UN NOU SISTEMA DE PROPULSIÓ MÉS ECOLÒGIC, EL VENT.
podeu veure més a la notícia de El Periódico i un vídeo de l'invent d'un estel en un vaixell.
el 18/12/2007 el programa "El medi ambient" fa un reportatge sobre la promoció de la bicicleta a Europa.

Europa promou la bicicleta

Tot i que milions de persones fan servir la bicicleta diàriament, aquest mitjà de transport està poc valorat en el medi urbà arreu d'Europa.

PROGRAMA "EL MEDI AMBIENT" TV3 horari 14:20 de dilluns a divendres
Aquí podràs consultar tots els programes que han emès i llegir-ne un breu resum del tema.

*PETROLI (com estàn distribuides les reserves, com es consumeixen, ...)

**Posidonia oceànica (Planta marina)
**Caulerpa taxifolia (alga invasora)

***Vida a la zona abissal (notícia al diari El Periódico)

****Parc Nacional de Doñana (reserva natural)
****mapa del parc de Doñana



ESTUDI ECOLÒGIC DE LA DIVERSITAT
AL PETIT PRAT DE L'ESCOLA.
istribució dels grups de treball a l'àrea d'estudi.



GRUP1




GRUP2


GRUP 3


GRUP 4



GRUP 5



GRUP6


GRUP 7


GRUP 8


BIBLIOGRAFIA
diverses adreces on trobar més informació detallada de tot això.


GUIA DE PLANTES http://waste.ideal.es/primeraplantas.htm

LES MONERES http://www.xtec.net/~dnavarr7/bacteries.htm

LA VINYA http://www.xtec.net/recursos/ciencies/vinya/index.htm

PLANTES DE CATALUNYA http://www.xtec.net/col-anunciata-cerdanyola/plantes/index%20.htm

VEGETACIÓ BAIX LLOBREGAT http://www.xtec.net/crp-baixllobregat6/natural.htm

ESTUDI DE LES PLANTES http://www.botanical-online.com/lesplantes.htm


QUADRE RESUM DELS NIVELL D'ORGANITZACIÓ DE LA MATÈRIA.


Prement aquí trobareu informació sobre el cos humà.


Pràctica d'0bservació microscopi
dijous 22 novembre 2007


QUÈ VA OBSERVAR ROBERT HOOKE?

PROTOCOL AL LABORATORI

Objectius
• Reproduir les primeres observacions que es van fer al microscopi òptic.
• Identificar les unitats estructurals dels éssers vius.

Introducció
L’estudi de l’estructura dels éssers vius al llarg de la història ha estat molt lligada a l’invent del microscopi. Un dels primers científics en fer observacions amb un microscopi construït per ell mateix va ser Robert Hooke. El primer que va mirar va ser un tall d’una làmina de suro a 40 augments... El que va veure el va sorprendre tant que va decidir dibuixar-ho i descriure-ho en un llibre que va publicar més tard. El que potser no sabia Hooke és que les seves observacions serien el punt de partida per a la formulació d’una de les teories més importants posteriorment per a la biologia: la teoria cel·lular, que postula que tots els éssers vius estan formats per cèl·lules.
Nosaltres també reproduirem les seves observacions. Però abans de començar pensem.... D’on s’obté el suro? Prové d’algun ésser viu? És un teixit viu?



Material i Equipament
− Bata
− Microscopi.
− Portaobjectes, cobreobjectes, pinces, comptagotes, aigua.
− Material de neteja (escombreta, drap,...)


Procediment de treball al laboratori

a.- preparació del material (microscopi,...) i de la mostra a observar seguint les indicacions de la guia (es donarà el dia de la pràctica).
b.- realització experiència
Observació de l'epidermis de ceba.
- Observeu al microscopi la preparació d’una làmina de suro amb l’objectiu de 4 augments, el de 10 augments i finalment amb el de 40 .
- Anoteu el que aneu observant a la llibreta de notes.

c.- Endreçar el material al seu lloc, net, i ben guardat. En cas d'incidències comunicar-les al professorat.

d.- passar a net les observacions i realitzar les activitats que es proposin.

Tot treball de laboratori requereix unes normes en quan a actitud i treball que cal seguir de forma molt clara i responsable. Però tot i ser normes molt estrictes, no haurien de ser-vos extranyes o fora del sentit comú.
Adjunteu un comentari al blog (per grups de 2 o 3), on s'hi anunciin les normes d'actitud i de forma de treballar que cal respectar i seguir en tot moment per la màxima seguretat i aprofitament de la feina. No us oblideu de posar el vostre nom i cognoms al text que publiqueu.

dilluns
NOVA NOTÍCIA

Finalment aquí teniu aquest organisme marí unicel·lular visible a ull nu. Acetabularia s'anomena i en podreu trobar més informació si cliqueu damunt la imatge. Recordeu que la mida de l'Acetabularia és d'uns 5 centímetres d'allargada.
Classificació científica
Regne: Plantae
Fílum: Alga verda / Chlorophyta
Classe: Ulvophyceae
Ordre: Dasycladales
Família: Polyphysaceae
Gènere: Acetabularia




A part d'observar l'Acetabularia, el que farem avui serà conèixer una mica més les cèl·lules i veure com són amb més detall.

Aquí (http://lacelula.udl.es/imagesf.htm) trobareu imatges dels orgànuls cel·lulars obtingudes a partir del microscopi electrònic. Si moveu el ratolí per damunt les imatges, podreu veure a quin orgànul corresponen. Aprofiteu per dibuixar alguns orgànuls igual que heu fet amb el microscopi òptic (nuclèol, reticle endoplasmàtic, mitocondri,...)

15 comentaris:

  1. jo crec que fer un treball al laboratori es una cosa molt seriosa.El primer que s´ha de fer es respectar el material del laboratori.Son coses que no son nostres son de l´escola i no es poden trecar perque costen diners.S´ha d´utilitzar una bata blanca per prevenir no embrutarse amb els experiments,uns guants per poder tocar especies desconegudes,les regles d´un laboratori son així per a mi.

    ResponElimina
  2. els meus comentaris són, que en el laboratori tenin que treballar tranqilament i tenin que ser responsables perquè si fen alguna cosa ens pot perjudicar als que esten al labrotari, també tenin que respectar les normes del laboratori, tenin que seguir la màxima seguretat en el laboratori per no tenir cap problema.

    ResponElimina
  3. En el laboratori ens em de comportar molt bé. Em de estar molt tranquils, callats, tenir cura de tot el material del laboratori...
    També em de respectar el que ens diu el profesor i em de fer-li cas al profesor.
    Em de observar el que toca.

    ResponElimina
  4. el meu comentari es que fer un experiment al laboratori es una cosa
    molt complicada tens que fer lo que et diu el profesor i tens que tenir molta paciensia i el material nesesari.

    ResponElimina
  5. Crec que s'ha de respectar el material del laboratori... es podria trencar, no numés ho fem servir nosaltres i costa diners.
    Per treballar en el laboratori s'ha de portar una bata o una samarreta vella per no embrutar-se.
    Sempre, no numés al laboratori, s'ha d'escoltar al professor, no parlar ni aixecar-se quan no toca, i bé, sempre està bé interesar-se pel tema que tractem però si no es així, s'ha d'escoltar igualment.

    Sara 1r b.

    ResponElimina
  6. Richard,Adrian i Miguel Angel19 de novembre de 2007 a les 8:10

    ·Ser serios dins del laboratori
    NORMES DINS DEL LABORATORI
    ·Ser respectuos
    ·Porta bata o proteccio (guants,bata,mascara...etc)
    ·Ser logic (saber que es fa,que es barreja..etc)
    ·Escoltar mestres/alumnes
    ·Respectar el material
    ·Netejar el material correctament


    Hi ha mes pero ara mateix no sabria dir quines son.

    ResponElimina
  7. Hola albert!

    Actitud:
    -No corre per la classe.
    -Treballar en silenci.
    -No jugar amb els microscopi,ni amb el material de la classe.
    -Portar una bata o roba bruta per no tacar-nos.
    -El que utitlitzis ho tornes a deixar tal i com estava avans.
    -Pendre apunts.
    -No molestar als companys.
    -Respectar el que diu el profesor i fer-li cas.
    -No menjar (xiclets,caramels etc)en la classe.
    -Tenir paciencia.
    -Tenir el material necessari.

    si tot aixo es compleix crec que la classe aniria molt millor.

    adeu.

    Primens!!!

    ResponElimina
  8. no se si està be...:

    s'ha de tractar el material cuidadosament ,tindre les mesures de higiene necessaries i fer cas de les indicacions donades. En cas de confusió s'ha de preguntar al guia o professor que hi hagi.
    Per a poder consultar despres les accions fetes cal apuntar tots els procesos i materials utilitzats.


    PD: M'ho he currat ehh! jaja

    ResponElimina
  9. Jo crec que no s'ha de cridar,que
    s'ha de tractar molt bé el material amb molta cura perque no es nostre sinó que es de l'escola, també que no s'ha se aixecar-se sense permis, que s'ha se portar bata o una camiseta bella per no enbrutar-nos,que hi ha daber un abient normal a classe i jo crec que res més.

    ResponElimina
  10. JO crec, pero, no se si esta bé que ...
    S'ha d'utilitzar el mateial cuidadosament, s'ha de respectar i sobretot tindre les mesures d'higiene necessaries.En cas d'algun problema s'ha de cridar al professor o professora que estigui amb nosaltres.
    Sempre s'ha de portar una bata o una samarreta qu ja ens vagi petita o que ja no la vulguem mes.S'ha d'endressar el material al mateix lloc on l'hem trobat, ben net i endressat.
    Apuntar a la llibreta el que hem fet i despres de fer-lo ho pasem a net.

    ResponElimina
  11. Joana Camps i Aida Navarro19 de novembre de 2007 a les 8:18

    Les normes més estrictes són: la higiene, portar bata (per no enbrutar-se),si hi ha cualsevol problema s'ha d'avisar al professor
    que hi hagi, amb el material s'ha de tenir molta cura.

    El més important és tenir molta precaució a l'hora d'utilitzar el material d'aula.

    ResponElimina
  12. Elisabet Picazo Sanchez19 de novembre de 2007 a les 8:24

    Jo crec que hi ha daber un ambient tranquil a classe,que no s'ha de cridar a classe,i que s'ha de portar
    una bata o una camiseta bella per no enbrutar-nos,que s'ha de tractar molt bé el material de classe perque es molt fragil i a part perque no es nostre sinó que es de l'escola

    ResponElimina
  13. Bueno en u laboratori el primer que has de fer es posar-te una bata o una samarreta que no serveixi perque si no la portem ens podem embrutar, mullar,etc...
    El laboratori es un lloc molt serios en el que es necesita una concentració necesaria.Em de respectar em amterial escolart ya que no es nostre i no nomes l'utilitzem nosaltres, sino que també l'utilizten altres clsses i curssos.Tampoc en podem aixecar sempre que volguem perque po aver algú darrere donali un cop i trenacar el material escolar.Tampoc es pot xisclar perque no son maneres de comportar-se, es ho mateix que en les altres classes es a dir o basic en normes.Segur que em se mes normes pero ara mateix no amb bé al cap(ja que tinc el cap d'espistat)
    Atentament... Patricia

    ResponElimina
  14. Elisabet Picazo Sanchez19 de novembre de 2007 a les 8:29

    Jo crec que no s'ha de cridar a classe, que hi ha de aber un ambient tranquil, que s'ha de portar una bata o una camiseta per no embrutar-nos ,
    que no s'ha de aixecar-se i jo crec que res més

    ResponElimina
  15. S'hauria de portar roba per embrutar i/o bata.S'ha de tractar bé el material i tenir-ne cura.S'ha de tenir prepat el microscopi una estona abans de començar la pràctica .
    Hauríem d'anar en silenci i mantenir l'ordre a la classe.Respectar els torns.

    ResponElimina